Відкритий урок майстра в/н -Заікіної В.Г.

План уроку виробничого навчання

Тема програми 2. Слюсарні роботи.
Урок №3. Рубка. Рубка листової сталі. Вирубання крейцмейселем прямолінійних і криволінійних пазів. Вирубання на плиті. Перевірка розмірів і вимірювання лінійкою.
Мета уроку: навчаюча – формування початкових умінь: навчити учнів правильно розкласти інструмент для рубання в лещатах, прийоми правильне робоче положення при рубанні, правильно тримати молоток, зубило під час рубання; робити удари виконувати рубання металу та вирубання металу по розмічувальним рискам.
Розвивальна –прийоми мислення, память.
Виховна –виховувати високу продуктивність праці і якість продукції.
Тип уроку – вивчення трудових прийомів та операцій.
Вид уроку – пояснення та показ.
Дидактичне забезпечення – зразки готової продукції, плакати, креслення.
Матеріально-технічне забезпечення уроку –  слюсарні інструменти – рисувалка, лінійка, кутник, зубило, крейцмейсель, канавочник,  молоток, кернер, плити для рубання, обрізки сталі товщиною 2-3, 6-8мм, захисні окуляри, металеві решітки, шаблон для заточування зубил, плакати по темі «Рубання металу», інструкційні карти №
Міжпредметні звязки – спецтехнологія, креслення, охорона праці, матеріалознавство.
Методи навчання – пояснювально-демонстраційний.
Форма організації навчальної діяльності – фронтально-групова.
Місце проведення занять – слюсарна майстерня.

Хід уроку.
І. Організаційна частина.
- перевірити наявність учнів.
- перевірити зовнішній вигляд учнів.
- повідомити тему та мету уроку

Актуалізація опорних знань:
-         Що таке розмічання?
Розмічання  - це нанесення тонких ліній на поверхню заготовки, що визначають контури майбутньої деталі чи місця, яке потрібно обробляти.
-         які інструменти використовують при розмітці?
Креслярки, лінійки, кернер, молоток
-         яких правил техніки безпеки необхідно дотримуватись при розмічанні?
Працювати в спецодязі, на загострені частині рисувалки повинні  бути спеціальні ковпачки, перевірити надійність кріплення молотка на рукоятці, видаляти пил та окалину з розмічальної плити щіткою.
Мотивація навчальної діяльності: учням необхідно знати даний матеріал для того,щоб  вміти визначити, коли застосовувати рубання вручну, а коли механічне, та ефективність операції рубання.
II. Вступний інструктаж
Пояснення нового матеріалу:
а) інструменти та пристрої при рубанні;
б) підготовка поверхні до рубання;
в) рубання листової сталі на плиті та в лещатах;
г) вирубання крейцмейселем прямолінійних і криволінійних пазів;
д) перевірка розмірів вимірювальною лінійкою;
є) правила техніки безпеки при рубанні.
     Рубанням  називається – слюсарна  операція, коли за допомогою різального (зубила, крейцмейселя) та ударного (слюсарний  молоток) інструменту з поверхні заготовки або деталі видаляють зайвий шар металу чи розрубують заготовку на частини.  Слюсарне зубило виготовлене з інструментальної вуглецевої або легованої сталі У7А, У8А, 7ХФ. Зубило має три частини: робочу, середню та ударну. Кут загострення вибирають залежно від твердості оброблюваного металу.
-         тверді матеріали (сталь, бронза, чавун)                                           70
-         матеріали середньої твердості (сталь)                                              60
-         мякі матеріали (латунь, мідь, титанові сплави)                             45
-         алюмінієві сплави                                                                                   35
     Крейцмейсель відрізняється від зубила різальною кромкою. Він призначений для вирубання вузьких канавок, шпоночних пазів. Для вирубання профільних канавок – півкруглих, двогранних – застосовують канавкові крейцмейселі.
Слюсарні молотки виготовляють двох типів:
-         А – з квадратним бойком,
-         Б – з круглим бойком.
Основною характеристикою молотка є його вага – 100, 200, 400, 600 грам, виготовлений із сталі 50 і 40Х та інструментальної вуглецевої сталі У7 і У8.
     Кернер застосовують для нанесення заглиблень на попереду розмічених ліній, якщо це потрібно.
     Правильне тримання (хватка) інструмента під час рубання має велике значення. Положення корпусу. Ліва нога виставляється на півкроку вперед так, щоб ступні утворили кут 70 градусів. При рубанні металу користуватись захисними окулярами та металевою сіткою. Стояти біля лещат треба прямо не згинаючись, впівоберта до лещат. Під час рубання дивитись треба на різальну частину зубила, а не на бойок і стежити за правильним положенням леза зубила. Удари треба наносити по центру бойка сильно, впевнено і влучно. Зубило беремо в ліву руку на відстані 20-25мм від кінця ударної частини. Зубило слід тримати з нахилом під кутом 25-30 градусів щодо оброблюваної поверхні. Молоток беремо правою рукою за рукоятку на відстані 15- 30мм від її кінця. Рукоятку охоплюємо пятьма пальцями і міцно притискаємо до долоні, великий палець накладаємо на вказівний. Усі пальці залишаються в цьому положенні як під час замаху, так і під час удару.
     Якість і продуктивність рубання залежить від характеру замаху та удару молотком. Удари можуть бути: кистьовий, ліктьовий, плечовий.
     Прийоми рубання. При розрубуванні металу зубило встановлюють вертикально і рубають плечовим ударом. Листовий метал завтовшки до 2 мм розрубують з одного удару.
     Рубання листового металу виконують в лещатах на рівні губок. Заготовку міцно затискають в лещатах так, щоб розмічальна лінія збігалася з рівнем губок. Зубило встановлюють до краю заготовки так, щоб різальна кромка була на поверхні двох губок, а середина різальної кромки була на 2/3 довжини обрубуваної. Кут нахилу зубила до оброблюваної поверхні має бути 30-35 градусів, а до осі губок лещат – 45 градусів.

Рубання металу: а) – за рівнем губок лещат; б) – за розмічальними рисками.

     Вирубування крейцмейселем прямолінійних та криволінійних пазів здійснюють так. Спочатку на поверхню заготовки наносять риски, потім крейцмейселем за один робочий прохід прорубують канавки завглибшки                1,5-2 мм. Утворені після рубання нерівності видаляють канавочником, надаючи канавкам однакової ширини і глибини по всій довжині заготовки. 
Вирубування: а)- на прямолінійних поверхнях;б)– на криволінійних поверхнях

Правила техніки безпеки
Під час рубання металу слід дотримуватись такі правила безпеки:
-         рукоятка молотка має бути добре закріплена і неповинна мати тріщин (робоча поверхня молотка повинна мати гладеньку, злегка випуклу поверхню без тріщин і відколів, а рукоятка молотка – овального перерізу з рівномірним стовщенням до кінця. Поверхня рукоятки повинна бути чистою і гладенькою без сучків, тріщин та відколів);
-         під час рубання зубилом і крейцмейселем слюсареві треба користуватись захисними окулярами ( зубило і крейцмейсель не повинні мати тріщин і відколів; бокові сторони середньої частини мати закруглені і зачищені ребра; поверхня ударної частини повинна бути гладенькою і злегка випуклою);
-         під час рубання твердого і крихкого металу слід обовязково використовувати захисні пристрої, сітки, щиток);
-         щоб захистити руку від пошкоджень, на зубило слід надіти запобіжну гумову шайбу, а на кисть руки запобіжний козирок;
-         працювати в спецодязі, взуття повинно бути на низьких підборах;
-         на голові – головний убір.
Аналіз типових помилок під час роботи
Характерні помилки
Причини
Методи попередження
Методи усунення
Обрублені краї заготовки криві.
Заготовка слабо зажата в лещатах.
Правильно встановити заготовку в лещата.
Правильно зажати заготовку в лещатах.
Сторони вирубаної заготовки непаралельні.
Перекіс заготовки в лещатах. Перекіс при розмічуванні.
Вивчити креслення заготовки.
Правильно зробити розмічання та правильно зажати заготовку в лещатах.
Рвані краї канавок.
Прорубування виконувалось тупим крейцмейселем.
Загострити крейцмейсель.
Зробити правильно розмічання.
Глибина канавки неоднакова по її довжині.
Невірна установка крейцмейселя під час рубки ( кут більший або менший рекомендує мого).
Вибрати вірно силу удару.
Наносити вірно удари з однаковою силою.
Скоси на кінці канавки.
Необроблені фаски на деталі.
Заточити крейцмейсель.
Роботу виконувати вірно загостреним крейцмейселем.
Закріплення нового матеріалу
-         що таке рубка та який інструмент використовують при рубанні?
-         назвати та показати види ударів молотком, які Ви знаєте.
-         показати постановку корпуса та хватку інструменту при рубанні.
-         показати як виконується рубання металу на плиті.
-         показати як виконується рубання металу в лещатах.
-         назвати та показати інструмент при вирубуванні прямолінійних та криволінійних пазів.
-         правила техніки безпеки при рубанні крейцмейселем, зубилом та канавочником.
ІІІ. Поточний інструктаж
Завдання на день – рубання листового металу – ромб, квадрат, шестигранник, восьмигранник.
Вирубування дверної скоби за розмірами.
Цільовий обхід робочих місць учнів з метою перевірки:
-         перевірити правильність організації робочого місця та дотримання правил охорони праці;
-         перевірити правильність виконання прийомів;
-         перевірити вміння учнів користуватись інструментами;
-         перевірити вміння учнів працювати з інструкцією;
-         перевірити правильність виконання вимог охорони праці в процесі рубання металу;
-         перевірити якість виконання завдання;
ІV. Заключний інструктаж
Підсумок роботи по темі уроку:
-         проаналізувати як учні засвоїли тему уроку;
-         проаналізувати, як учні засвоїли правила техніки безпеки в учбовій  слюсарній майстерні;
-         проаналізувати виконанні роботи учнів;
-         продемонструвати та надати аналіз кращих робіт;
-         обявити оцінки;
-         завдання додому – М.І.Макієнко «Слюсарна справа» ст. 50 -63  «Рубання металу»; В.А. Скакун «Руководство по обучению слесарному делу» ст. 19-27; В.С. Старичков «В помощь мастеру- слесарю» ст. 28-39
-          здача інструмента;
-          прибрати робоче місце та майстерню.










Майстер виробничого навчання                                                 Заікіна В.Г.




Комментариев нет:

Отправить комментарий